måndag 30 mars 2009

Veckans (m)Ord


Välkommna kära måndags-konsorter!


Gratulerar till innebandyframgångarna måndagsklubbare! Viktigt att de fullaste och bästa laget vann!


Själv befann jag mig i lejonets kula i davids stad och fick svara på hemska frågor på tid. Anledningen till att jag kunnat bidraga med ett nytt ord till den blogg är egentligen till ända nu. Högskoleprovet är avklarat.


För att gå vidare i mitt och bloggens liv tänkte jag därför presentera ett mord och ett djur denna måndag.


Veckans mord skedde den 17e maj år 1900. 5 människor miste livet på Ångaren Prins Carl som gick på Mälaren mellan Arboga och Stockholm. Delinkventens namn var John Filip Nordlund som hade bestämt sig för att försöka döda eller allvarligt skada samtliga ombord och sticka båten i brand så han kunde försvinna med dagskassan på 800 kronor. Efter fem döda och åtta skadade avbröt dock herr Nordlund som blev skrämd av en närmande båt, fartyget Köping. Så Nordlund, nybliven delinkvent som han var, anskaffade dagskassan på 800 riksdaler tog en livbåt och rodde iland.


Eftersom brott inte lönar sig greps Nordlund endast någon dag efter händelsen och blev dömd till döden. Han avrättades den 10 december, samma år som brottet begicks, i Västerås (våldets stad). Gustaf Dalman var skarprättare och han hade med sig sin son på schavotten när han högg huvudet av Nordlund. Nordlunds sista ord var ur psalmen "Trygg, min Jesus, i dina armar" en sång som fick ett abrupt slut när Nordlunds huvud avlägsnades av Dalmans enda hugg. Detta var Sveriges näst sista avrättning mina herrar! Den enda kvarstående skedde med giljotin så detta var den sista med bila och handkraft. Lite över ett sekel sen, tål att betänka.


Veckans djur är Giraffa Camelopardalis även känd som Giraff det högsta djuret i världen. Hanarna som är störst (såklart) är mellan 2-3,5 m till skuldran och har en ca: 2 m lång hals. Giraffen har, precis som människan och alla andra däggdjur, 7 halskotor dessa är dock en aning förlängda (no shit!). Giraffkalvar föds omkring 180 cm långa vägandes 45-70 kilo. Något som är speciellt med Giraffen är att dess hjärta är särskilt funktionsstarkt för att kunna försörja hjärnan med blod i den långa kroppen. Hjärtat som väger ca: 12 kilo kan pumpa 60 liter blod per minut och skapar ett blodtryck som är tre gånger starkare än människan. För att få tag i föda använder Giraffen i huvudsak sin 45 cm långa muskulösa tunga för att gripa tag blad och annat.


Honan är dräktig i 14 till 15 månader. Under födelsen står honan så att ungdjuret faller till marken från två meters höjd. Ungarna blir könsmogna vid fyra års ålder och når full storlek efter sex år. Endast 25 till 50 % av ungdjuren lever till könsmogen ålder. Giraffen blir normalt ca 25 år i naturen men kan leva till 35 i fångenskap. Djuret har fått sitt vetenskapliga namn av de gamla romarna som trodde att den var en blandning av kamelen och leoparden (Camelopardalis). De gamla romarna var inte alltid så smarta som man kan tro..


För att det inte skall bli en för skarp övergång får veckans ord ändå bli presenterat som delinkvent = brottsling

bonus ord, sagesman = uppgiftslämnare


"Jag fruktar den man som dricker vatten och idag kommer ihåg vad vi andra sade igår kväll"


-Napoleon


Jag är den mannen mina vänner och min kamera finns ofta på plats, men vi som är konsorter har intet att frukta bara allt att glädjas för och över.


Högaktningsfullt

/M

Inga kommentarer: